fredag 13. juli 2018


Huskestuenattseilas og sløvt liv på kanalen
Nana Helgoland
Soloppgang
Den Flyvende Hollender









Kontraster er fint. Etter en 15 timers nattseilas fra Helgoland med frisk vind, manuell styring og tidvis mye trafikk ankom vi Lauwersoog og gikk direkte gjennom slusa til Lauwersee og tilbrakte dagen i en marina der. Eivind og Tove kjørte slalåm mellom cargo-båtene på sin vakt, og med strøm og vind og grunne områder blir det hompetitten så det holder. Så var det å holde seg mellom stakene i renna inn til havna.

Gjørmepløying?

Dagen etter tok vi fatt på kanalen som skal ta oss gjennom Friesland i Nederland til byen Harlingen. Bekymringen var dybdene. Mye forskjellige ansiktsuttrykk når vi spør hvordan folk tror det vil gå med vår dybde på 1,80m. Bøkene sier 1,95m dybde midt i kanalen – ryktene sier 1,7m. Fasit så langt – etter å ha tilbakelagt de antatt grunneste områdene – er 2,2m minimum. Eneste kjenning med gjørma var inn mot en brygge på kanalbredden – der var det bråstopp.

Håver inn penger

Caledonian kanal og Gøta kanal har vi seilt og det koster noen kroner. Her er det stort sett gratis. Takk til nederlandske skattebetalere! Et lite bidrag dog til fellesskapet – avlevert i fart i en tresko selvfølgelig.
Eivind betaler i fart. I en tresko.


Ettermiddagsstopp i Dokkum – en koselig kanalby - for is og strekk på beina. Så var det et par vippebroer og en «rasteplass» for natten på bondelandet.

Eivind og Siri i Dokkum


VHF-mysteriet

En liten anekdote til slutt: På vei inn til Lauwersoog – 275nm i luftlinje fra Lindesnes – får vi inn «Kysradio sør» på kanal 16 med «lokalt værvarsel – lytt på våre arbeidskanaler». Klart og tydelig. Kjekt med «en hilsen» hjemmefra, men her må det være et høytrykksfenomen som slår inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar