Huskestuenattseilas og sløvt liv på kanalen
Nana Helgoland |
Soloppgang |
Den Flyvende Hollender |
Kontraster er fint. Etter en 15 timers nattseilas fra
Helgoland med frisk vind, manuell styring og tidvis mye trafikk ankom vi
Lauwersoog og gikk direkte gjennom slusa til Lauwersee og tilbrakte dagen i en
marina der. Eivind og Tove kjørte slalåm mellom cargo-båtene på sin vakt, og
med strøm og vind og grunne områder blir det hompetitten så det holder. Så var
det å holde seg mellom stakene i renna inn til havna.
Gjørmepløying?
Dagen etter tok vi fatt på kanalen som skal ta oss gjennom
Friesland i Nederland til byen Harlingen. Bekymringen var dybdene. Mye forskjellige
ansiktsuttrykk når vi spør hvordan folk tror det vil gå med vår dybde på 1,80m.
Bøkene sier 1,95m dybde midt i kanalen – ryktene sier 1,7m. Fasit så langt –
etter å ha tilbakelagt de antatt grunneste områdene – er 2,2m minimum. Eneste
kjenning med gjørma var inn mot en brygge på kanalbredden – der var det
bråstopp.
Håver inn penger
Caledonian kanal og Gøta kanal har vi seilt og det koster
noen kroner. Her er det stort sett gratis. Takk til nederlandske skattebetalere!
Et lite bidrag dog til fellesskapet – avlevert i fart i en tresko selvfølgelig.
Eivind betaler i fart. I en tresko. |
Ettermiddagsstopp i Dokkum – en koselig kanalby - for is og strekk
på beina. Så var det et par vippebroer og en «rasteplass» for natten på
bondelandet.
Eivind og Siri i Dokkum |
VHF-mysteriet
En liten anekdote til slutt: På vei inn til Lauwersoog –
275nm i luftlinje fra Lindesnes – får vi inn «Kysradio sør» på kanal 16 med «lokalt
værvarsel – lytt på våre arbeidskanaler». Klart og tydelig. Kjekt med «en
hilsen» hjemmefra, men her må det være et høytrykksfenomen som slår inn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar