Middelhavet til Paris
Paris med Notre Dame |
5 uker tok det fra vi sluset oss inn på Rhone ved Port St.
Louis til vi seilte inn på Seinen og kunne skimte en brannherjet Notre Dame i
horisonten.
Det gikk altså bra – veldig bra – med tanke på alle historiene vi
har hørt om seilbåter som sitter fast pga manglende vann i kanalene.
Rhone og Saone
Første del av turen gikk på elver. Vi hadde beregnet opp mot
10 dager motstrøms til Lyon og sett på dette som en transportetappe. Men Rhone
viste seg å være en positiv opplevelse med flott natur og fine byer langs
bredden.
Haka med Rhone er strøm. I mot. Det samme kan vinden være –
det er her Mistralen komme fra. Overraskende bra fart i starten men etter hvert
opplevde vi timer med fart på ned mot 3 knop. Ja ned mot 2 i kortere perioder. Frustrerende
når joggerne langs bredden tar deg igjen.
Men veldig tilrettelagt med marinaer og brygger er det ikke.
Da er det jo greit å ankre. Trenger ikke mye svingrom når 2-3kn strøm holder
deg i posisjon.
Ankring på Rhone. |
Gratis kaiplass I Lyon. Nesten inntil... |
Lyon. Kommentar overflødig... |
Slusene
Det er kun 12 sluser opp til Lyon, men de er til gjengjeld
store. Den største løfter båtene 23 meter og var en gang Europas største.
Lengden er 195 meter og vi møtte mange krusbåter med lengder opp mot dette.
Etter Lyon gir strømmen seg og vi fortsatte nordover på
Saone som er langt roligere. 5-6 fine dager oppover med ivrige hobbyfiskere på
begge bredder. Tydeligvis populært.
Utrolig at disse får plass i slusene! |
Nyttetransport på Rhone. |
Fisking og capingliv |
Inn i ei grøft
Kjekt med besøk |
I Auxonne fikk vi besøk av Sigmund og Anne-Marit og Live. Og
så var det farvel til elver og inn i kanalene. Noen har altså – på 1800-tallet
– gravd milevis med grøfter på kryss og tvers i Frankrike og satt opp et
utrolig antall sluser. På de 10 dagene vi hadde besøk gikk vi igjennom nøyaktig
100 sluser pluss en 4,8km lang tunell på toppen. Og vi seilte bare en liten del
av kanalnettverket som finnes.
Kjølig i tunellen. En times tid. 4,8km |
Mindre sluser men mange... |
Våre venner i VNF.
VNF drifter slusene og de var høyst tilstedeværende langs
kanalen. Slusene er automatiske – vi fikk utlevert fjernkontroll ved første
sluse – men det hendte vi måtte ringe og få hjelp når en sluseport ikke
lystret. Det tok aldri lang tid før en bil var på plass.
I tillegg ble vi oppsøkt stadig vekk med spørsmål om når vi
skulle dra, hvor langt vi hadde tenkt oss for dagen og når vi ville starte
neste dag. Vi forsto vel aldri helt hva de skulle med denne informasjonen men
følte oss godt ivaretatt.
Alene og uten mat
VNF-erne så vi stadig men snaut andre båter. I starten møtte
vi èn båt til dagen. Det som også ble en utfordring den første uka på kanal var
mangel på fasiliteter på land. Mange små byer men null og niks butikker.
Heldigvis hadde vi handlet en del.
Muligheter for dieselfylling finnes heller ikke så det ble
noen turer med kanne bakpå sykkelen når det dukket opp en bensinstasjon på
land.
Vest for vannskillet
På toppen av Canal entre Champagne et Bourgogne seilte vi
gjennom en 4,8km lang tunell før det begynte å gå nedover, og på denne siden
var det mer sivilisasjon med butikker og restauranter.
I St. Dizier mønstret gjestene av og tok toget til Paris,
mens vi seilte inn i Canal lateral a la Marne og champagne-distriktet. Ay heter
byen som fant opp de edle dråper og «alt» i området dreide seg om dette
sprudlevannet.
Ay. Champagnens fødeby |
Seilas i en salatbolle
Klart vann avslører hva vi seiler i.. |
Det gror godt i kanalene. Bra for et yrende dyreliv i vann
og på land men ingen god ting for oss i båt med dybde på 1.80m. Å komme inn til
bredden var tidvis utfordrende men vi fant en teknikk; skrått inn med baugen først
til vi sitter fast i mudderet og så vinsje inn akter så langt det går. Uvant i
starten å kjøre skuta på grund men etter hvert ble vi fortrolige med å sitte
fast i gjørma. Aldri et problem å komme av.
Nesten. Fast i gjørma. Bra med landgang. |
«Salaten» derimot kunne være til bry. Ikke bare bremset den
farten, den samlet seg tidvis rundt propell og ror men løsnet som regel når vi
slo bakk. Verre var det med baugpropellen – der gikk sikringen når vekstene
blokkerte propellen.
"Katastrofedag"
2 ganger gikk vi på grund og det var i neste elv, Marne.
Deilig å komme i ei elv igjen – medstrøms til og med – men der det renner vann
transporteres det også sedimenter. Første gang satt vi solid fast på en
sandbanke rett nedfor et lite stryk. Vi var akkurat kommet ut av slusa og fått
god fart. Motor og baugpropell hjalp lite. Den som bare hadde hatt mast! Siri
måtte ro tau i land og ved hjelp av ankervinsj og denne tauen fikk vi dratt oss
av.
Andre gangen – og samme dag - satt vi ikke like godt på og
klarte å vri oss av med motor. Da hadde vi tidligere på dagen bakket ut etter
et lunsjstopp og kveilet jolletauen solid rundt propell og aksling. Så ble det
dykkermaske og bading.
Paris
Ganske sprøtt å seile inn i Paris med egen seilbåt. Midt
inne i hjerte av Europa. I byen er det bare en marina og der blir vi sluset
opp. Siden marinaforskriftene sier det ikke er lov å tørke klær på dekk ser vi
for oss en skikkelig fornem plass men den gang ei. Vi får plass mellom en
sliten liten skute der det bor en familie på 3 og vokser små trær i vannlinja
og en båt med blinkende julebelysning og en falmet nisse surret til
topplanternen. Delphinusen kunne også trenge litt stell etter uker i skitne
sluser så det er kanskje derfor vi blir plassert der….
Flotte bilder, for en opplevelse dere har hatt!
SvarSlettJa fantastisk flott tur. Hadde vi funnet en god internettforbindelse kunne vi lagt ut enda flere bilder...
SvarSlettLest og godkjent av far og Eivind. Høres flott ut og må være en spesiell opplevelse.
SvarSlett