Rivieraen
Nice. Forskjell på folk.. |
Trekvart døgn tar det å seile over fra Korsika til Nice på
fastlandet. Avgang i kveldingen med bidevind og ankomst utpå dagen for motor.
Med Ketil om bord ble det 3 å dele vaktene på og det er jo kjekker enn å dele
på 2.
På rivieraen har de store båter. Veldig store båter. Og mange flotte butikker for folk med mer penger enn de trenger. Urmakeren – med sikkerhetsvakt utenfor som måtte ringe på for å åpne døra – var lite interessert i å bytte batteri i klokka til en seiler iført shorts. Jaja, verdt et forsøk.
"Min er større enn din..." |
Dame over bord!
Etter Nice ble det Antibes der Ketil mønstret av. Litt
dramatikk ved ankomst da Siri overvurderte egen skrittlengde iført skjørt. Hun
skulle hoppe i land med tauen men havnet i vannet mellom båt og brygge. Gikk
bra – hun hadde til og med tauen med seg da hun entret brygga.
Oppdrag utført - om enn på en uortodoks måte... |
Bedre enn sitt rykte?
Vi hadde vært mildt sakt skeptiske til denne stripa med
land, men ble positivt overrasket. Marinaprisene var til å leve med i Nice og
Antibes, og vi fant også flere flotte bukter å ankre i – bla en like ved St.
Tropez. Hadde vi hatt tid skulle vi blitt lenger men vi må ha framdrift for å
rekke hjem til 1. august.
Mens folk hjemme feirer i «20 grader pluss» sitter vi i Middelhavet
og har 14 grader og regn. I det hele tatt har det vært en kald vår her nede –
noe også lokalbefolkningen kan bekrefte.
Men en liten feiring med rosévin på kafe ble det før vi
startet forberedelsene til neste dags store operasjon: masta skal av og
klargjøres for transport.
Hurra for 17.-mai!!! |
Klar for kanalene
Utrolig mange tauer som skal kveiles opp, seil og bomdeksel
pakkes ned. Av med bommen, fjerne kabler til VHF-antenne, topplanterne….. Men
neste morgen er vi klar. Masta heises av på et verft i Port St. Louis og vi
bruker noen timer på å gjøre den klar for transport til Rouen som ligger på
Seinen mellom Paris og Le Havre. Masta er der om noen dager – vi trenger 5-6
uker.
Om morgenen søndag 19. mai glir Delphinusen inn i slusa i
Port St. Louis og ut igjen i ferskvann på Rhone. En litt spesiell følelse for
oss to om bord siden «Middelhavet» har vært målet og siden vi nå definitivt er
på vei hjem. Nå er det motor og framdrift som gjelder og spenningen knytter seg
spesielt til to utfordringer; hvor mye motstrøm får vi opp Rhone til Lyon og
kommer vi oss igjennom de minste kanalene med vår dybde på 1,80 eller kjører vi
oss fast.
Flere bilder her.
En masteløs Delphinus forlater Middelhavet. |
Flere bilder her.
Godt det gikk bra med hu som havna i sjøen! Lykke til med reisen gjennom kanalene! :)
SvarSlett